THE ESSENCE OF THE SOCIO-PSYCHOLOGICAL CONCEPT «I AM A DOCTOR- TEACHER»
Shoyimova Shokhista Sanakulovna Candidate of psychological sciences, associate professor. Tashkent Pediatric Medical Institute Uzbekistan, Tashkent.
Keywords:
doctor-teacher, socio-psychological aspects, medical education, professional activity, pedagogical training, methodological requirements, expert approaches, educational process.Abstract
The article discusses the essence of the socio-psychological concept «I am a doctor teacher», which implies the presence of certain socio-psychological qualities and skills of medical teachers working in medical universities. Studies have been conducted confirming the importance of studying the socio-psychological aspects of the professional activities of medical teachers and the development of special training programs for their development. The article also describes an experimental program of primary psychological-pedagogical and methodological training of medical teachers, which determines the appropriate modules of the content of education for the formation of a positive concept «I am a doctor- teacher». The article emphasizes that the special knowledge that a doctor-teacher should have is built in accordance with the logic of the sciences that a future teacher should master, and is a tool for regulating thinking and activity. Also, the doctor-teacher uses psychological and pedagogical knowledge to regulate his own activities, depending on the assessment of all components of the organization of the educational process. It is also important to have knowledge of various diagnostic systems and expert approaches.
References
Аверин В.А. Психология в структуре высшего медицинского обраования: Автореферат дис. доктора психол. наук. – СПб., 1997.
Кудрявая Н.В., Зорин К.В. Введение в духовную культуру вра-ча // Психологические основы деятельности врача. – М., 1999.
Кудрявая Н.В., Уколова Е.М., Молчанов А.С., Смирнова Н.Б., Зорин К.В. ВРАЧ-ПЕДАГОГ В ИЗМЕНЯЮЩЕМСЯ МИРЕ: ТРАДИЦИИ И НОВАЦИИ. – 2-е изд., испр. и доп. / Под редакцией академика РАМН, проф. Н.Д. Ющука – М.: ГОУ ВУНМЦ, 2014. – 336 с.
Мирзаева Н. А., Шойимова Ш. С., Мирзаева Ш. Р. ОСОБЕННОСТИ АКТИВНЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ В МЕДИЦИНСКИХ ВУЗАХ // Сборник научных трудов международной онлайн конференции «Наука и образование: актуальные вопросы, достижения и инновации в медицине», Ташкент, ТашПМИ. – 2021. – Т. 16. – С. 23-27.
Психологические основы деятельности врача: Избранные лекции и статьи / Под ред. Р.П.
Ловелле и Н.В. Кудрявой. – М., 1999.
Шойимова Ш.С. Мутахассис шахсининг касбий камолоти масалалари. Интернаука №19 (195), часть 6, 2021 г. С 19-21.
Шойимова Ш.С. ТИББИЁТ ОТМ ПЕДАГОГЛАРИНИНГ КАСБИЙ СЎНИШ ДАРАЖАСИНИ ЎРГАНИШ //PSIXOLOGIYA Учредители: Бухарский государственный университет. – №. 1. – С. 130- 139.
Шойимова Ш.С., Бижанова А.Б. Личность в профессиональной деятельности. Научно- теоретический журнал «Наука, образование и культура» 2017 г. № 9 (24), С 102-104.
Шойимова Ш.С., Газиходжаева З.И. Психологические аспекты и факторы эмоционального выгорания педагога. Экономика и социум. Научно-практический журнал. 2-5 (15), 2015 г. С 145-148.
Шойимова Ш.С., Расулова З.С., Курбонова Г.Б. Касбий- педагогик фаолият структурасининг психологик хусусиятлари. «Интернаука»: научный журнал – № 20(54). – М., Изд. «Интернаука», 2018 г. С 63-65.
Шойимова Ш.С., Усманова С.Х. Касб танлашга таъсир этувчи асосий омиллар. Интернаука №7 (89), часть 2, 2019 г. С 84-85.
Шойимова Ш.С., Файзиева М.Д. Меҳнат жараёнида субъектнинг касбий шаклланиш муаммоси. Интернаука №23-4 (105), часть 4, 2019 г. С 48-49.
Шойимова Ш.С., Шойимова Ш.С. Бўлажак мутахассисларни психологияга оид билимлар билан қуроллантириш масалалари. Интернаука. Научный журнал № 10(233) Март 2022 г. Часть 5. С 20-22.