EKTORLAR MAVZUSINI O‘QITISHDA INTERFAOL USULLAR
Rashidov Anvarjon Sharipovich Buxoro davlat pedagogika instituti Aniq fanlar kafedrasi dotsenti, Salomova Zaynab Jamol Qizi Buxoro davlat pedagogika instituti 3-bosqich talabasi
Ключевые слова:
maktabda geometriya, vektor arifmetika, dastur vektorlar, fazodagi o‘lcham, yo‘nalish, to‘g‘ri chiziq, vektor moduli, parallel vektorlar, siniq chiziq, skalyar ko‘paytma.Аннотация
Hozirgi vaqtda ilg‘or pedagogik texnologiyalar (interfaol usullar) mashg‘ulot turlari ko‘p bo‘lib, ularni dars mavzusining xususiyatlari hamda ko‘zda tutilgan maqsadlarga muvofiq tanlanadi va tegishlicha tayyorgarlik ko‘riladi. Bu matematika fani darslarini o‘tishda juda muhim hisoblanadi. Bunda o‘quvchilarning tayyorgarliklariga o‘ziga xos talablar qo‘yiladi. Ta`limda pedagogik texnologiyalarning asosiy maqsadi o`qitish tizimida o`quvchini dars jarayonining markaziga olib chiqishi, avtomatik tarzda takrorlashlardan uzoqlashtirib, mustaqil va ijodiy faoliyatni rivojlantirish darsning faol ishtirokchisiga aylantirishdir. Maktab geometriya kursida vektorlar bahsli berilgan Bizning ta’riflarimiz va ularning mavjudligi uning foydaliligiga ishonch hosil qilmaydi - qolgan materiallar bilan zaif bog‘liq bo‘lib, u asosan o‘zini o‘zi ta’minlaydi. Maqolada vektorlar geometriyada, aniqrog‘i planimetriyada ancha mazmunli va foydali vosita bo‘lishi mumkinligini ko‘rsatadi va bu nafaqat maktabda o‘rganiladigan narsalarga tegishli. Buning uchun biz ushbu kontseptsiyaning mohiyatiga yaxshiroq mos keladigan vektor ta’rifini, shuningdek, to‘liqroq vektor arifmetikasidan foydalanishni taklif qilamiz. Ikkinchisi maktab geometriyasida juda muhim, ammo noto‘g‘ri e’tiborga olinmagan xususiyatlar va munosabatlarni ifodalashga imkon beradi va bu boshqa yo‘l bilan erishib bo‘lmaydigan hisob-kitoblarni amalga oshirishga imkon beradi. Shunday qilib, maktabning geometriyaga an’anaviy klassik yondashuvi analitik apparat bilan uyg‘un ravishda to‘ldiriladi. Teoremalarni isbotlash va masalalarni yechishda vektorlardan foydalanish bir qancha misollarda ko‘rsatilgan.
Библиографические ссылки
Educating teachers of science, mathematics, and technology : new practices for the new millennium / Committee on Science and Mathematics. Copyright 2001 by the National Academy of Sciences. Constitution Avenue, N.W. Washington
Djurayev R.X va boshqalar. Pedagogik atamalar lug‘ati. –T.: “Fan nashriyoti”, 2008 yil. – 94-bet
A. Sh. Rashidov Matematika darslarida tа’limning shахsgа yo ‘nаltirilgаn tехnоlоgiyasi. Центр научных публикаций. 2021 yil. 3-son. 68-72 bet
A.Sh. Rashidov Ijtimoiy-gumanitar ta’lim yo‘nalishi talabalari uchun matematik fanlar bo‘yicha amaliy mashg‘ulotlarni o‘tkazish. Science and Education №9. C 283-291
О.O.Халлоқова. А.Рашидов Пороговое собственное значение модели Фридрихса. Молодой ученый, 2015 №15. C. 1-3
A. Sh. Rashidov Interaktivnyye metody pri izuchenii temy «Opredelennyy integrali yego prilozheniya».
Nauchnyye issledovaniya. № 34:3. C 21-24
A. Sh. Rashidov Yoshlar intellektual kamolotida ijodiy tafakkur va kreativlikning oʻrni. Pedagogik mahorat 2021 yil №7. 114-116 bet.
Joʻrayeva N. O., Boymurodova Sh. Sonli ketma-ketliklar mavzusini o’qitishning o’ziga xos xususiyatlari.
Образование и наука в XXI веке». Выпуск №26 (том 6) (май, 2022). -584-595 стр
Joʻrayeva N. O., Husenova M.B. Implikatsiya, konversiya, inversiya va kontrapozitsiya. Образование и наука в XXI веке». Выпуск №26 (том 6) (май, 2022). -760-770 стр
Joʻrayeva N. O., Qayumova Sh.R. Toʻldiruvchi burchakning trigonometrik funksiyalari uchun formula mavzusini oʻqitish boʻyicha mulohazalar. Образование и наука в XXI веке». Выпуск №26 (том 6) (май, 2022). -848-858 стр
A.Sh. Rashidov.Matematika fanlaridan talaba yoshlar ijodiy tafakkurini rivojlantirish. Fan va jamiyat №3. C 45-46
A.Sh. Rashidov замонавий таълим ва инновацион технологиялар соҳасидаги илғор тажрибалар.
Центр научных публикаций. 2021 yil. 3-son. 68-72 bet 8-14
A.Sh.Rashidov. M.F.Faxridinova. O‘quvchilarning bilimini baholashda xalqaro baholash dasturlari. “Fizika, matematika va informatsion texnologiyalarning innovatsion rivojlanishdagi o‘rni” mavzusidagi Respublika ilmiy-nazariy anjuman. Buxoro. 222-227 bet.
A.Sh.Rashidov. S.A.Mehmonova. Matematik analiz fanini o`qitishda interfaol metodlar: “KEYS-STADI” metodi “Fizika, matematika va informatsion texnologiyalarning innovatsion rivojlanishdagi o‘rni” mavzusidagi Respublika ilmiy-nazariy anjuman. Buxoro. 165-169 bet.