ANALYSIS OF THE PROBLEMS OF CREATING A PSYCHOLOGICAL PORTRAIT OF BULLING PARTICIPANTS
Mullabaeva Nozima Mahmudjanovna, National University of Uzbekistan, Associate Professor of Psychology, Tashkent, Uzbekistan
Abstract
This article explores the problems of school violence. Bulling in school is one of the most pressing issues today. Bulling and victimization in school can have a serious impact on children’s psychological health. The article provides an in-depth analysis of bulling victims and perpetrators. These concepts have been sufficiently defined by scientists.
References
Богомолов В.А. Ориентированный на решение подход в работе с ситуациями травли в школе. 14 февраля 2013. http://www.sfbt.ru/2013/02/blog-post_5804.html
Гусейнова Е.А., Ениколопов С.Н. Влияние позиции подростка в буллинге на его агрессивное поведение и самооценку [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование psyedu.ru. 2014. Т.6. №2. С.246–256. URL: http://psyedu.ru/journal/2014/2/Guseinova_Enikolopov.phtml
Кравцова М.М. Дети-изгои: Психологическая работа с проблемой. М.: Генезис, 2005.
Муллабаева Н.М. Мактабдаги хавфсизлик ўсмир шахси тараққиётининг омили сифатида. ЎзМУ хабарлари, 2021/ 1/6
Петросянц В.Р. Психологические характеристики старшеклассников - участников буллинга в образовательной среде // Эмиссия. Электронный научный журнал. 2010. [Электронный ресурс]. URL: http://www.emissia.org/offline/ 2010/1479.htm
Собкин В.С., Маркина О.С. Влияние опыта переживаний «школьной травли» на понимание подростками фильма «Чучело» // Вестник практической психологии образования. 2009. № 1. С.48–57.
Mullabaeva N. M., Kadirov K.B., Boymirzaeva D.D., Bondareva E. V. Relationship Between Propensity To Risky Behaviorand Psychogeometrical Types Of Personalıty// European Journal of Molecular & Clinical Medicine ISSN 2515-8260 Volume 07, Issue 01, 2020