ЎРТА СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИ БИЛАН ЎҚИТУВЧИЛАРИ ЎЗАРО МУНОСАБАТЛАРИДА КОММУНИКАТИВ МАСОФА ХУСУСИЯТЛАРИ
Расулов Абдумўмин Ибрагимович Ўзбекистон халқаро ислом академияси дин психологияси ва педагогика кафедраси доценти, психология фанлари доктори Касимова Зебо Хамидовна Ўзбекистон халқаро ислом академияси дин психологияси ва педагогика кафедраси мудири, едагогика фанлари номзоди, доцент
Аннотация
Мақолада умумтаълим мактаблари ўрта синф ўқувчилари билан ўқитувчилари ўзаро муносабатидаги коммуникатив оралиқнинг эмпирик ўрганиш натижилари ёритилган. Тадқиқотда ўқитувчи билан ўқувчи муносабатлари асосида ўқитувчи билан талабала ўзаро муносабат даражалари рецепиент ва коммуникатив ролларида ўрганилган. Натижада ўқитувчи билан ўқувчилар муносабатлари коммуникатив оралиғи даражалари аниқланган. Аниқловчи тажриба натижаларидан сўнгра ўқитувчи билан ўзаро муносабати коммуникатив оралиғи қуйи бўлган ўқувчилардан гуруҳи шакллантирилган. Психологик тренинг тадбирларидан кейин такрорий эмпирик тажриба амалга оширилган ва ўқитиувчи билан ўқувчилар ўзаро муносабати бўйича эришилган натижалар қўлга киритилган. Мақолада ўқитувчилар билан ўқувчлар ўзаро муносабати коммуникатив оралиқлари бўйича психологик тренинггача ва тренингдан кейинги эмпирик кўрсаткичлар қиёсий таҳлил қилинган.
Библиографические ссылки
Allport, F. H. (1919). Behavior and experiment in social psychology. The Journal of Abnormal Psychology, 14 (15), 297–306.,
Абрамова Г.С. Некоторые особенности педагогического общения с подростками// Вопросы психологии, 1988, №2.
Анисимова В.В. Внутришкольное управление развитием авторских педагогических систем учителей: Автореф. дисс. . канд. пед. наук. -Волгоград, 1998.-23 с.
Бараковская Н.И. Воспитание отношений сотрудничества между школьниками 5-7 классов на основе гуманистических ценностей методами педагогического консультирования: Автореф.дисс.канд. пед. наук. Екатеринбург, 1998.-27 с.
Бекназарова Л.С. Таълим жараёнида ўқитувчи ва ўқувчи ҳамкорлигининг психологик хусусиятлари (педагогика коллежлари мисолида). Психол. фанл. номз. автореферати. – Тошкент, 2007. - 22 б.
Белкин А. С. Учитель и ученики: стиль отношений // Воспитание школьников. - 1996. ~№1.- С. 10-12.
Бердиев Г. Бошланғич синф ўқувчиларида шахслараро муносабатларнинг ўзига хос хусусиятлари (ақлий ривожланиши сустлашган болалар мисолида). Психол. фанл. номз. автореферати. – Тошкент, 2000. - 21 б.
Бехтерев, В. М. Коллективная рефлексология / В. М. Бехтерев. — Москва : Издательство Юрайт, 2019. — 473 с. 74-94.
Битуев В.П. Психология взаимоотношения учителя и учащихся.Улан- Уде,1972. - 115 с.
Бодалёв А.А. О взаимоотношении стиля общения педагога с учащимся на их эмоциональный опыт. - В кн.: Проблемы общения и воспитания. – ТарТУ.: 1974. Ч.I. С. 185 - 192 .
Бойко В.В. Общение и взаимовлияние в процессе воспитания // Сов. Педагогика.1989.- № 2 - С. 65 - 70 .
Влияние социальных установок учителя на межличностные отношения участников педагогического взаимодействия : (учителей и учащихся средних и старших классов) : автореферат дис. ... кандидата психологических наук : 19.00.07 / Рос. акад. образования. - Москва, 1995. - 24 с.
Выготский Л.С. Педагогическая психология. – Москва: Педагогика,1991. - 479 с.
Ғозиев Э.Ғ. Муомала психологияси. – Тошкент: Университет, 2001. -140 б.
Кан - Калик В.А. Учителю о педагогическом общении. – Москва,1987. - 190 с.
Карпара Дж., Сервон Д. Психология личности. – М.: Питер, 2003. - 640 с. 54 с
Mead, George (1934). Mind, Self, and Society. United States of America: The University of Chicago Press. pp. 173–178
Кессел В. Проблемы отношения учителя и учащихся. – Берлин, 1974. 416 с.
Ковалёв Г.А. Общение в педагогическом процессе // Школа и производство. 1989.- № 2. - С. 10 - 13.
Колпакова Л.М. Психологические механизмы формирования межличностных отношений в диаде «учитель-ученик» в условиях педагогической деятельности. Дисс. . канд. псих. наук. - Казань, 1997.
Леонтьев А.А. Педагогическое общение. – Москва, 1978. - 48 с.
Мананикова E.H. Гуманизация дидактических отношений учителя с младшими школьниками в учебном процессе: Дисс. . канд. пед. наук. Таганрог, 1998.
Михайлова. Формирование у будущих учителей коррекционных отношений в системе «учитель-ученик» на основе трансактного анализа: Дисс. . канд. псих. наук. Магнитогорск, 1998.
Мудрик А.В. Общение школьников // Педагогика и психология. –Москва, 1987. - № 11 .- 80 с.
Мясшцев В.Н. Психология отношений. Избранные психологические труды / под редакцией Бодалева A.A. М., 1995.
Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений. – Киев, 1990.-191 с.
Панарина Т.Г. Социально-психологические основы оптимизации межличностных отношений «учитель-ученик»: Дисс. . канд. псих, наук. М., 1996.
Панова Е.И. Взаимоотношения "учитель ученик" // Педагогика, 1993, №6.
Петашник М. Демократизация школы: отношения «учитель-ученик» // Воспитание школьников, 1991, №1.
Разуваева Т.Н. Восприятие личности учителя младшими школьниками: Автореф. дис... канд. психол. наук. – Москва: МГПИ, 1986. - 16 с.
Расулов А.И. Ўқитувчи шахсининг тарбиячи сифатида ўқувчилар билан ўзаро муносабат даражалари: Психол. фанл. номз. дис... – Тошкент, 2001.-177 б.
Рябов А. Учитель глазами учеников и ученик глазами учителя. // Директор школы, 2002, №2.
Седова Н.В. Педагогическое общение: психологический тренинг для учителей //Педагогика. – 1994. - №1.С.56-59.
Субботский Е.В., Чеснокова О.Б. Диалогическое общение в образовании: мифы и реальность // Вопросы психологии. – Москва, 2008. - № 6.- С. 151 - 161.
Федотова E.JI. Педагогическое взаимодействие как фактор личностного саморазвития учащихся и учителей: Дисс. .канд. пед. наук.-Хабаровск, 1998.
Шеримбетова З.Ш. Бошланғич синфлардаги ўзлаштирмовчи ўқувчиларнинг психологик хусусиятлари: Психол. фанл. номз. автореф. – Тошкент, 2007. - 20 б.
Қличева З.П. Ўқув - тарбия жараёнида мулоқот – бошланғич синф ўқувчиларнинг шахсини шакллантириш асосидир. Психол. фанл. номз. автореф. - Тошкент: ЎзМУ, 2005. - 24 б.