TALABALARNING OLIY TA’LIMGA MOSLASHUV JARAYONINING O’ZIGA XOS IJTIMOIY-PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI
Axmedova Zarina Jamilovna Psixologiya va sotsiologiya kafedrasi oʻqituvchisi
Ключевые слова:
shaxsiyat, moslashish, noto'g'ri moslashish, moslashish, moslashmaslik, moslashish, qiyin hayotiy vaziyatАннотация
Maqola birinchi kurs talabasining universitetda o'qishga moslashish jarayonini yosh shaxsning ijtimoiylashuvi omili sifatida o'rganishga bag'ishlangan. O'z navbatida, sotsializatsiya shaxsning xulq-atvori strategiyasini ishlab chiqish uchun asos bo'lgan munosabat va qadriyatlar tizimini shakllantirish jarayoni sifatida qaraladi. Universitetda o'qish jarayonida birinchi kurs talabasi ijtimoiy guruhga integratsiyalashuv jarayonlariga kiritiladi, bu guruh normalari, qadriyatlari, standartlari, stereotiplari va talablarini qabul qilishni nazarda tutadi. Shunday qilib, inson xulq-atvor strategiyalarini tanlash yoki qayta qurish orqali ijtimoiy muhitdagi o'zgarishlarga moslashadi. Moslashuvning u yoki bu darajasining mavjudligi talabaning ta'lim jarayonini amalga oshirish samaradorligining zaruriy ko'rsatkichidir. Shaxsning moslashish jarayonining tetik mexanizmi uning muhitidagi o'zgarish bo'lib, uning odatiy xatti-harakati samarasiz yoki umuman samarasiz bo'lib chiqishiga asoslanib, birinchi kurs talabasi uchun qiyinchiliklarni engish zarurati paydo bo'ladi. Aynan qiyin hayotiy vaziyat sharoitlarining yangiligi bilan bog'liq. Demak, inson, uning hayotiy holati va shaxs va vaziyat o'rtasidagi (asosiy) o'zaro ta'siri birinchi kurs talabalarining universitetda o'qishga moslashish xususiyatlarini belgilaydi. Shuning uchun ham muayyan universitet sharoitida amaliy ijtimoiy ish (ijtimoiy terapiya) vaziyatning ham ijtimoiy, ham psixologik jihatlari bilan shug'ullanadigan ijtimoiy-psixologik moslashuv xizmati doirasida amalga oshirilishi kerak. Birinchi kurs talabalari bilan ishlash shaxsning ichki dunyosini o'zgartirishga va uning ijtimoiy ta'lim holatini o'zgartirishga, shuningdek ular o'rtasidagi o'zaro munosabatlarni o'zgartirishga qaratilgan bo'lishi mumkin.
Библиографические ссылки
Ambalova S.A. Qobiliyatlar psixologiyasi va ularning tashkiliy va kommunikativ fazilatlarni rivojlantirishdagi roli to'g'risida // To'plamda: Rossiya va qo'shni mamlakatlarda ekologiya va bioxilma-xillikni saqlashning dolzarb muammolari: Ilmiy-amaliy konferentsiya materiallari. - Vladikavkaz, 2012. S. 303-309.
Andreeva D.A. Moslashuv tushunchasi haqida. Talabalarning universitetda o‘qish sharoitlariga moslashuvini o‘rganish // Inson va jamiyat: Uch. eslatmalar. - Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburg davlat universiteti nashriyoti, 2003. - B. 62-69
Bekoeva M.I .. - 2015. - No06 (18) / [ Elektron resurs] - Kirish rejimi. - URL: http://naukarastudent.ru/18/2760/
Vasilyeva S.A., Kopeina N.S. Psixologik o'ziga xoslik talabalarning ta'lim jamoasiga muvaffaqiyatli moslashish sharti sifatida // Mehnat jamoalarida amaliy sotsiologiya va ijtimoiy psixologiyaning zamonaviy muammolari. Hisobotlarning tezislari. - Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburg davlat universiteti nashriyoti, 2004. - S. 33-36.
Gogitsaeva O.U., Xadikova I.M. Pedagogika va psixologiya zamonaviy tizim Ta'lim: Monografiya. - Stavropol, 2012. jild 2.299 b.
Gulieva S.A., Tanklaeva L.N. Talabalarning axloqiy va kasbiy madaniyatini shakllantirish // O'quv qo'llanma. - Vladikavkaz, 2013 yil.
Kochieva E.R. Zamonaviy talabalar muhitida sog'lom turmush tarzini shakllantirish // Togliatti fanlari vektori davlat universiteti... Seriya: Pedagogika, Psixologiya. 2014 yil. № 4 (19). S. 88-90.
Malieva Z.K., Bekoeva M.I. Talabalarning o'z-o'zini tarbiyalash jarayonida zamonaviy interaktiv texnologiyalarning o'rni // "Science Science" Internet jurnali. 2015. T. 7. No 4. 122-bet.
Fedorova E.E. Universitet talabalarini ta'lim va kasbiy faoliyatga moslashtirish. - Magnitogorsk, 2007 yil - 13.00.08.
Hamikoev F.G., Ketoev K.E. Universitet talabalarining jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning pedagogik shartlari // Universitet xabarnomasi (Davlat menejment universiteti). 2013 yil. 19-son. S. 303-307.