EFFECTIVENESS OF HISTORICAL SCIENCES TEACHING BASED ON THE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING TECHNOLOGY

Toshtemirova Saodat Abdurashidovna Docent of Chirchik State Pedagogical University, Khujanova Lobar Raimkulovna Doctoral student of Gulistan State University

Authors

  • Toshtemirova Saodat Abdurashidovna, Khujanova Lobar Raimkulovna TerDU

Keywords:

critical thinking, intellectual potential, results, characteristics, method, awakening, understanding, habituation, challenge, strategies, Socratic method,, thinking, problem situation creation, heuristic method

Abstract

This article provides information on the purpose, tasks, characteristics of critical thinking technology, its implementation methods and results. The efficiency of using this technology in the teaching of history, its methodological methods and technological stages are presented. Also, specific strategies for developing critical thinking and problem-based educational technologies for developing critical thinking in history classes, methods for creating a problem situation, and solving a problem situation are mentioned.

References

Носиров O.Н. Танқидий фикрлаш техналогиясининг шаклланишида кластер методининг роли / Педагогик таълим кластери: муаммо ва ечимлар. Халқаро конференция. Чирчиқ. 2021. -Б. 175.

Ходжиева Ф. О. Ўқувчиларни танқидий фикрлашга ўргатиш ва унинг муҳим жиҳатлари // Современное образование (Узбекистан). 2017. № 6. –Б. 43- 47.

Халперн Д. Психолгия критического мышления.

-е международное издание.Санкт-Петербург. Москва-Харьков-Минск. 2000. -С. 512. 4. Арабова М., Бердиева Ф. Танқидий фикрлашни ривожлантиришнинг назарий асослари // Современное образование (Узбекистан). 2014. №7. – Б. 49- 54.

Рогачева Е.Ю. Влияние педагогики Джона Дьюи на теорию и практику образования в XX веке / дисс. автореф. доктор пед. наук. М, 2006. 358 с.

Исмоилова З.Қ., Раупова Ш.А. Муаммоли таълим технологияларининг таълим жараёнидаги ўрни// Journal «irrigatsiya va melioratsiya» № 3 (13). 2018.-Б. 93-94.

Иванова О.Э., Гнатышина Е.А. Сократический диалог как метод управления проблемами // Философская мысль. 2018. №4. –Б. 59-65. 8. Тоштемирова С.А. Кластерли ёндашув асосида умумий ўрта таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш // педагогика фанлари бўйича фалс. докт.дисс. Тошкент. 2021. – 198 б.

Published

2024-05-04