THE ROLE OF ART-PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN THE FORMATION OF THE EMOTIONAL AND PSYCHOLOGICAL COMPONENT OF THE AESTHETIC PERCEPTION OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN

Gulboev Akbar Tukhtaevich Candidate of Pedagogy, Associate Professor of the Department of Pedagogy, Bukhara State University. The Republic of Uzbekistan.

Authors

  • Gulboev Akbar Tukhtaevich TerDU

Keywords:

art pedagogy, art therapy, art, integration, concept, system, technologies, correction, medical and therapeutic assistance, activation, synthesis, complex, principles.

Abstract

The article substantiates and discusses the potential and pedagogical effectiveness of the integration of art pedagogy and its means of influence - types of art - in improving the general, artistic and creative development of schoolchildren.

References

Выготский Л.С. Психология искусства. – М.: АСТ, 2019. 1998. – 480 с.

Ананьев Б.Г. Психология чувственного познания. – М.: Наука, 2001. – 279 с. (Серия «Памятники психологической мысли»).

Неменский Б.М. Педагогика искусства. М.: Просвещение, 2012. – 240 с.

Педагогика искусства и творческие способности / А.А. Мелик-Пашаев. – Москва: Знание, 1981. – 96 с. – (Новое в жизни, науке, технике; № 1.)

Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989. 192с.

В.И. Загвязинский, А.Ф. Закирова, 2008. Педагогический словарь. М.: 2008. – 352 с.

Тугаров, А. Б. Особенности художественно-эстетического восприятия как проявление социокультурнои детерминации процесса адаптации детей в трудной жизненной ситуации / А. Б. Тугаров, Е. В. Викторова // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. - 2011. - № 24. - С. 64-76

Шулева Е.И., Кузнецова А.О. Эстетическое восприятие и художественное восприятие: независимость или зависимость? // Мир науки. Социология, филология, культурология, 2017 №4, https://sfk-mn.ru/PDF/16SFK417.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ.

Published

2024-06-07